Alla är inte överens om en bro över Älandsfjärden
"Miljöpartiet uppmanar - lås inte framtiden - bygg ingen järnvägsbro över
Älandfjärden. Satsa på alternativ A, som går väster om Älandsbro. "
Med dessa ord avslutades miljöpartiets insändare i november 1999. Miljöpartiet
har diskuterat Ådals/Botniabanans sträckning och
kommit fram till att vi måste se Ådals/Botniabanans framtid på lång sikt. Det betyder
att vi inte vill låsa banans sträckning genom
staden, som en bro över Älandsfjärden skulle göra. Vi hoppas att den framtida järnvägen
liksom E4:an kan dras utanför sta#n.
Därför förordade vi alternativ A, som ligger väster om Älandsbro. Den ger oss möjlighet
att senare komplettera med en järnväg
utanför stan.
Varför? Jo, vi ser med oro på den tunga miljöfarliga godstrafiken som ska passera
Härnösand. (Den ska ju utgöra bas för
järnvägens lönsamhet). Miljön kommer att påverkas drastiskt om en bro byggs över Älandsfjärden. Ingen kan sia om
bullernivåerna, andra natur- och miljöskador, olycksrisker, sårbarhet och hur jordbruksnäringen påverkas.
Vi skrev i november: "Om vi då behåller den gamla järnvägen genom city kan vi
så småningom ha alla fördelar kvar. En snabb
tågtrafik för personer mellan stadskärnorna och en godstrafik som går utanför stan."
Det bästa skulle alltså vara att vi har kvar stationen i stan för persontrafik
och låter godstrafiken gå utanför. Detta skulle innebära
mindre miljöpåfrestningar och mindre ingrepp i stadsmiljön. Med skyttlar och ny
teknik skulle detta kunna förverkligas. Det är
bråttom, men inte för sent att göra något bra av Ådals/Botniabanan!
Eva Goës (mp)