Det är bråttom - men inte för sent!
 Eva Goës hemsida

INNEHÅLL

Nyheter

Uppdaterad
2011-04-10

Bild

FF

En resa med tåg ...

Denna vecka har jag tillbringat 30 timmar på tåg! Nästan en hel arbetsvecka! Förra fredagen träffades internationella utskottet, Green Forum och Riksdagsgruppens ansvariga för Utrikesutskottet för att diskutera gemensamma frågor och strategi. Hur kan vi få med oss gräsrötter tillika internationellt ansvariga? Jo, genom att beröra t ex torsken, rättvisemärkning, vattenprivatiseringen, trafficking, utsugning av (människor och) jordens ändliga resurser. Från smått till stort - på alla nivåer bör vi arbeta.
Vi kan koncentrera samarbete runt Östersjön om den gemensamma frågan - torsk. Här kan Green Forum nyttja sina kontakter med de baltiska länderna och Riksdagsgruppen med Tyskland.

Från detta möte stegade jag in i Green Forums möte på lördagen. Där var vi tre, som vanligt närvarande. Vi beslöt att satsa resten av året i de länder vi har projekt. Marie åker till Serbien, Sven-Olof till Litauen, Eva till Ukraina (möter både vitryska och ukrainska gröna) och Valter till Ryssland. Nu gäller det att aktivera alla. Sida har ställt till oreda, eftersom vi inte fick våra pengar förrän i maj månad i stället för i slutet av januari. Nu förskjuts allt t o m mars 2003.

Här är trion: Eva, Marie och Sven-Olof. Valter var i Florens på en internationell konferens om social ekonomi. Marianne var inte med.

Efter att ha varit hemma och plågats i magsjuka under resten av helgen, så åkte jag tillbaka till Stockholm på tisdagen. Då deltog jag på Östtimorkommitténs minne av årsdagen för Sankta Cruzmassakern i Östtimor för 21 år sedan. Vi såg en tendentiös film, som vi livligt diskuterade efteråt. Läs mera på www.algonet.se/~tpollak/OTK

Dagen efter var det jobb på kansliet och sedan till regionalpolitiska nämnden, där vi pytsade ut pengar till Hissmofors sågverk i Krokom. Direkt därifrån reste jag med tåg till Ånge!
Här var det diskussion om den framtida kollektivtrafiken i länet. Se upp så att inte tågen slutar att gå! Det kostar ju så mycket mera med tåg än buss#påstår de som inte begriper skillnaden i bekvämlighet. Att resa med tåg hela vägen till Stockholm från Härnösand i stället för att byta från buss i Sundsvall kl 6 på morgonen, betyder oerhört mycket! Men alla reser inte så mycket som jag. Tre gånger på en vecka!

Efter att ha sovit några timmar i min egen säng, bar det av kl 5.27 på fredagsmorgonen igen. Nu skulle det hämtas visum. I strilande regn och blöt som en hund kom jag in på Ukrainas ambassad på Lidingö. De gav mig ändå passet och visum på tre månader!

Så var det PAO-träff med gänget från Guatemala. En saknades pga sjukdom. Härligt gäng som vet vad det vill. Nu blir det satsning framåt - tre års projekt på landsbygden, på två orter, med ungdomar upp till 30 år. Då kanske kvinnorna har 8 barn, påpekade jag, och det ska inte få hindra dem att vara med! Alla instämde i detta. Vi skriver först vår rapport, hjälps åt med ansökan efter att ha hört med INGEPs Fernando, som var med oss hela tiden på resan. Det gäller att få realism i vår ansökan! SILC blir ekonomiskt ansvarig och VIF, vänsterns internationella forum, hjälper dem med innehållet. Detta fråntar inte oss andra ansvar! Därtill kommer Green Forum säkert att satsa på ett eget projekt med Los Verdes, som verkar var på hugget.

Lördagens möte var veckans antiklimax. Ingen kassör kom på årsmötet, så vi kunde inte genomföra flera viktiga punkter på dagordningen utan måste fortsätta jaga reda på kassören och fakta senare. En styrelse valdes med ny kassör, men flera platser blev obesatta pga röran. Det är för bedrövligt, konstaterade de närvarande. Så här illa får man inte sköta en förening.

Mitt i allt detta så fick jag njuta av min goesiga dotterson, Hannes!

FFFFFFFFFF lettuce

Ekologiska fotavtryck

Gränsen för hållbar konsumtion är 1,8 hektar odlingsbar jord per person. En nordamerikan förbrukar 9,2 ha.
En Europé förbrukar 5,1 ha. Aisater och afrikaner 1,3 ha.

Först när det sista trädet huggits ner,
efter att den sista floden förgiftats,
efter att den sista fisken fångats,
först då kommer ni att inse att